Pendidikan alam sekitar dapat didefinisikan sebagai satu
bentuk pendidikan bagi menyelamatkan alam sekitar daripada terus dirosakkan.
Hal ini penting bagi membendung kerosakan yang dilakukan oleh manusia terhadap
alam sekitar. Antara kerosakan itu adalah mencemarkan air dan udara,
menggunakan bahan yang sukar dilupuskan, menebang hutan tanpa kawalan, menarah
tanah tinggi, serta menggunakan air dan tenaga elektrik yang berlebihan.
Ancaman ini telah membuatkan pendidikan alam sekitar dilihat sebagai satu
senjata ampuh yang mampu mengubah tingkah manusia kepada menyayangi alam
sekitar daripada terus digunakan secara sewenang-wenangnya. Terdapat pelbagai
langkah yang boleh dilakukan bagi menerapkan pendidikan alam sekitar di
sekolah.
Antaranya adalah dengan mengadakan kempen ‘Sayangi
Alam Sekitar’. Bagi menguruskan kempen ini, maka Persatuan Alam Sekitar boleh
bekerjasama dengan pihak sekolah bagi melicinkan perjalanan program yang
dirancang. Antara program yang boleh dijalankan sepanjang kempen ini diadakan
ialah pertandingan melukis poster, pertandingan mencipta dan mendeklamasikan
puisi, pertandingan menulis esei, pertandingan pidato, syarahan dan debat,
ceramah tentang kepentingan menjaga alam sekitar dan pelbagai lagi aktiviti
yang boleh menarik minat pelajar. Kesemua aktiviti ini menjurus kepada satu
matlamat, iaitu memupuk kesedaran tentang kepentingan menjaga alam sekitar.
Tegasnya, kempen sebegini harus dilaksanakan secara berperingkat dan berterusan
agar kesedaran yang ingin ditanam ranum di sukma mereka sebagai pemegang amanah
kepada kelangsungan hijaunya alam sekitar.
Selain itu, Kementerian Pelajaran perlu mengkaji
keperluan mewujudkan mata pelajaran Pendidikan Alam Sekitar sebagai subjek
elektif di sekolah. Hal ini disebabkan oleh sikap remaja masa kini yang
memandang enteng akan kepentingan menjaga alam sekitar. Mereka juga kabur akan
rasionalnya, di samping diburukkan lagi dengan sikap tidak bertanggungjawab
terhadap alam sekitar. Bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris,
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan, Sains, dan Geografi yang telah memasukkan
topik berkenaan alam sekitar, maka pengekalan perlu dilakukan. Seandainya
cadangan mewujudkannya sebagai mata pelajaran elektif tidak dilaksanakan, maka
sekurang-kurangnya kita sudah ada persediaan ke arah mengangani masalah
pencemaran alam sekitar yang semakin meruncing. Ringkasnya, silibus tentang
pendidikan alam sekitar perlu diwujudkan, tidak kiralah sebagai subjek tunggal
mahupun sisipan memandangkan kepentingannya dalam jangka panjang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan