Malahan, Kementerian Sumber Asli boleh bekerjasama dengan
Kementerian Pelajaran bagi menjalankan program kitar semula di sekolah.
Walaupun program ini pernah diperkenalkan suatu tika dahulu, tetapi kali ini
kerajaan perlu lebih proaktif. Sebagai contoh, kerajaan perlu menjelaskan
konsep kitar semula dengan jelas, sama ada melalui media elektronik, media
cetak, mahupun buku teks. Bahkan, kerajaan perlu melabelkan tong-tong kitar
semula dengan perkataan, bukan lagi sekadar lambang dan simbol. Ternyata simbol
yang terdapat pada setiap tong tidak banyak membantu kerana masih terdapat
remaja, malah masyarakat yang keliru dan tersalah meletakkan bahan buangan ke
dalam tong lain. Antara bahan buangan yang boleh dikitar semula di sekolah
ialah, surat khabar, kertas, tin aluminium, botol minuman plastik, dan kaca.
Hal ini secara tidak langsung menjimatkan sumber dan mengelakkan penerokaan
serta penebangan hutan secara berleluasa.
Seperti yang kita sedia maklum, remaja cukup sinonim
dengan hiburan. Malahan, ada di antara mereka yang menjadikan artis popular
sebagai idola. Sudah terang lagi bersuluh, atas dasar itulah kementerian perlu
memanfaatkan situasi ini dengan sebaik mungkin. Sudah tiba masanya lagu kitar
semula digubah dan dinyanyikan oleh artis popular tanah air. Lantaran itu,
ceramah yang diadakan di sekolah boleh disampaikan oleh duta alam sekitar yang
dilantik daripada kalangan artis. Meskipun begitu, artis yang dilantik perlu
mempunyai ilmu dan minat yang mendalam terhadap pelestarian alam sekitar. Kita
tidak mahu remaja hanya berhibur, sedangnya nilai kecintaan terhadap alam
sekitar dikesampingkan. Sesungguhnya, kerajaan perlu mendapat pencerahan dalam
memastikan pembenihan cinta akan alam sekitar dibugarkan dengan cara bilazim
supaya pencambahan itu dapat dilakukan dengan lebih segar.
Sebagai intiha, pelestarian alam sekitar sebenarnya
bukan bermula di bangku sekolah, sebaliknya harus disemai, dibaja dan disiram
di rumah. Lebih-lebih lagi, tidak mungkin kayu yang bengkok mampu menghasilkan
bayang-bayang yang lurus. Atas dasar itu, ibu bapa perlu mencitrakan perlakuan
yang boleh dijejaklangkahkan oleh anak-anak. Kerajaan dan guru hanya
melengkapkan pengisian yang telah dicurahkan semasa anak-anak di rumah.
Ingatlah, alam ini hanya pinjaman daripada generasi mendatang. Lantaran itu,
seandainya semua pihak memainkan peranan masing-masing, tidak mustahil
pencemaran alam sekitar hanya menjadi kenangan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan