S Pink Premium Pointer

TEKS 3




            Malahan, Kementerian Sumber Asli boleh bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran bagi menjalankan program kitar semula di sekolah. Walaupun program ini pernah diperkenalkan suatu tika dahulu, tetapi kali ini kerajaan perlu lebih proaktif. Sebagai contoh, kerajaan perlu menjelaskan konsep kitar semula dengan jelas, sama ada melalui media elektronik, media cetak, mahupun buku teks. Bahkan, kerajaan perlu melabelkan tong-tong kitar semula dengan perkataan, bukan lagi sekadar lambang dan simbol. Ternyata simbol yang terdapat pada setiap tong tidak banyak membantu kerana masih terdapat remaja, malah masyarakat yang keliru dan tersalah meletakkan bahan buangan ke dalam tong lain. Antara bahan buangan yang boleh dikitar semula di sekolah ialah, surat khabar, kertas, tin aluminium, botol minuman plastik, dan kaca. Hal ini secara tidak langsung menjimatkan sumber dan mengelakkan penerokaan serta penebangan hutan secara berleluasa.



         Seperti yang kita sedia maklum, remaja cukup sinonim dengan hiburan. Malahan, ada di antara mereka yang menjadikan artis popular sebagai idola. Sudah terang lagi bersuluh, atas dasar itulah kementerian perlu memanfaatkan situasi ini dengan sebaik mungkin. Sudah tiba masanya lagu kitar semula digubah dan dinyanyikan oleh artis popular tanah air. Lantaran itu, ceramah yang diadakan di sekolah boleh disampaikan oleh duta alam sekitar yang dilantik daripada kalangan artis. Meskipun begitu, artis yang dilantik perlu mempunyai ilmu dan minat yang mendalam terhadap pelestarian alam sekitar. Kita tidak mahu remaja hanya berhibur, sedangnya nilai kecintaan terhadap alam sekitar dikesampingkan. Sesungguhnya, kerajaan perlu mendapat pencerahan dalam memastikan pembenihan cinta akan alam sekitar dibugarkan dengan cara bilazim supaya pencambahan itu dapat dilakukan dengan lebih segar.


            Sebagai intiha, pelestarian alam sekitar sebenarnya bukan bermula di bangku sekolah, sebaliknya harus disemai, dibaja dan disiram di rumah. Lebih-lebih lagi, tidak mungkin kayu yang bengkok mampu menghasilkan bayang-bayang yang lurus. Atas dasar itu, ibu bapa perlu mencitrakan perlakuan yang boleh dijejaklangkahkan oleh anak-anak. Kerajaan dan guru hanya melengkapkan pengisian yang telah dicurahkan semasa anak-anak di rumah. Ingatlah, alam ini hanya pinjaman daripada generasi mendatang. Lantaran itu, seandainya semua pihak memainkan peranan masing-masing, tidak mustahil pencemaran alam sekitar hanya menjadi kenangan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan